Informace pro zákonné zástupce

ODKLADY povinné školní docházky - informace pro rodiče

Odklad povinné školní docházky – informace pro rodiče

 

Od září 2025 se mění pravidla pro odklad povinné školní docházky.

???? Kdy lze žádat o odklad?

• Pouze písemně při zápisu do základní školy  v době od 15. leden do 15. února
• Dodatečné odklady během 1. ročníku už nejsou možné
• O odklad musí požádat rodiče nejpozději v době zápisu !

 

???? Co je potřeba doložit?

Stará pravidla

• Žádost rodiče písemná v době zápisu
• Doporučující posouzení PPP/SPC
• Doporučující posouzení pediatra
 O odkladu rozhoduje ředitel školy na základě odborných doporučení.

Nová pravidla

• Žádost rodiče písemná v době zápisu
• Doporučení PPP/SPC
• Potvrzení odborného lékaře (specialista – např. klinický psycholog, neurolog, psychiatr, onkolog, NE pediatr)
• Odklad se povoluje jen z vážných zdravotních důvodů

O odkladu rozhoduje ředitel školy na základě odborných doporučení.

???? Co dál po povolení odkladu?

• Dítě zůstává v MŠ nebo může nastoupit do přípravné třídy (️ zruší se od 1.9.2029).
• PPP/SPC stanoví individuální vzdělávací plán (IVP).

Rada pro rodiče: Pokud zvažujete odklad, domluvte si včas vyšetření v PPP a konzultaci s odborným lékařem.

 

Odkaz na sbírku zákonů: https://www.e-sbirka.cz/sb/2025/239?zalozka=text

Přílohy k článku
Jméno souboru Popis Velikost
informace-pro-zz-odkladova-novela.pdf 303.6 Kb

Přestup do 6. ročníku na jinou ZŠ, SŠ

Vážení rodiče žáků z 5. ročníku,

pro následující školní rok budete muset pro Vašeho syna/Vaši dceru vybrat jinou školu tak, aby Vaše děti i nadále mohly dostát  povinnosti plnění školní docházky dle zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základní, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění.

     Spádovou školou pro žáky s trvalým pobytem v Bratčicích  je od 6. ročníku Základní škola a Mateřská škola Dolní Kounice. Postup je u vždy shodný - o přestupu žáka základní školy do jiné základní školy rozhoduje na základě žádosti zákonného zástupce žáka ředitel školy, do které se žák hlásí. Většina škol má formuláře pro zákonné zástupce s žádostí o přestup umístěné na svých webových stránkách. Žáci s trvalým pobytem v jiných obcích mají spádové školy jiné, ZŠ Dolní Kounice žáky nemá povinnost přijmout.

     V případě, že máte zájem, aby Vaše dítě přestoupilo na osmileté gymnázium, informace o přijímacím řízení získáte nejlépe ve vybrané škole. V letošním roce se mění systém přijímacího řízení, informace pro Vás MŠMT zpracovalo zde: https://www.prihlaskynastredni.cz/rodice-zaci

V případě jakýchkoliv dotazů se na mne můžete obrátit telefonicky nebo písemně.

Mgr. Kristýna Dvořáková, MBA


Rozsah poradenských služeb v naší škole

 Rozsah poradenských služeb poskytovaných ve škole

Mateřská škola

V mateřské škole jsou poskytovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám dětí školy zaměřené zejména na

  • identifikaci a podporu dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí nadaných a mimořádně nadaných,
  • podporu dětí s potenciálním rizikem školní neúspěšnosti,
  • podporu dětí s výraznými deficity v osvojování výsledků učení v oblasti klíčových osobnostních a sociálních kompetencí,
  • realizaci metodických konzultací mezi pedagogy a se školskými poradenskými zařízeními a
  • průběžné předávání informací zákonným zástupcům o realizované i navrhované podpoře jejich dítěte v předškolním vzdělávání.

 

Základní škola

V základní škole jsou poskytovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené na

  • podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
  • prevenci školní neúspěšnosti,
  • kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
  • podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
  • podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
  • průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
  • včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
  • předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
  • průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
  • metodickou podporu učitelům při použití psychologických, speciálně pedagogických, sociálněpedagogických a logopedických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
  • spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
  • spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními


Pedagogičtí pracovníci se podílejí na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytují součinnost školským poradenským zařízením a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků.

Výchovný poradce Mgr. Kristýna Dvořáková, MBA poskytuje zejména
• podporu při volbě povolání a kariérové poradenství;
• přípravu podmínek pro vzdělávání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami;
• zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání.

Školní metodik prevence Mgr.Jana Šalplachtová provádí zejména

• záchyt signálů rizikového chování,

• individuální a skupinová práce se žáky s obtížemi v adaptaci, se sociálně - vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání;
• koordinaci a realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci rizikového chování žáků;
• vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování;
• poskytování poradenských služeb zákonným zástupcům žáků s rizikem či projevy rizikového chování.

Učitel mateřské školy určený dle  § 120a odst. 2 školského zákona  Lenka Böhmová provádí zejména

  • identifikaci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí nadaných nebo mimořádně nadaných. Poskytování podpory těmto dětem ve vzdělávání, zajištění její individualizace a vyhodnocení nastavené podpory.
  • vyhledávání a orientační šetření dětí s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto dětem a jejich zákonným zástupcům, případně zprostředkování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s dalšími učiteli